به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلمبرداری مستند «دیافراگم» با موضوع موسیقی ایران در دوره قاجاریه تا پهلوی پس از ۲ سال به تازگی پایان یافته است، این فیلم که به مستندنگاری ورود و تحول صنعت ضبط موسیقی روی صفحه گرامافون و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن در ایران میپردازد، وارد مرحله تدوین و صداگذاری شده است.
جواد وطنی درباره شکلگیری این مستند توضیح داد: در ابتدا قرار بود مستند - پرترهای با حضور یکی از دوستانم بنام علی ابوالخیریان که مجموعهدار گرامافون و صفحههای ایرانی است، تولید کنم اما به دلیل گستردگی و اهمیت ضبط موسیقی و صفحه با حضور چند کاراکتر اصلی مانند علیرضا میرعلینقی، علی ابوالخیریان، محمدرضا شرایلی تاریخچه ضبط موسیقی در ایران را بررسی و ثبت کردم.
وی افزود: ورود دستگاههای فنوگراف و گرامافون، سرآغاز ضبط صدا، موسیقی اصیل ایرانی و اجرای بسیاری از هنرمندان بر روی صفحههای گرامافون شد که بازگوکننده شیوه آوازی، ردیف و دستگاههای موسیقی ایرانی در بیش از یکصد سال گذشته است.
این مستندساز با اشاره به دشواریهای پیشروی فیلمسازان برای ساخت مستندهای بیان کرد: تولید و ساخت فیلمهای آرشیوی، پژوهشمحور و تاریخی همواره به دلیل نبود و یا دسترسی محدود به منابع پژوهشی و هزینه بالای تهیه مواد و متریال آرشیوی دشوار است اما نمیتوان از جذابیت و لذت دست یافتن به این منابع و اسناد تاریخی چشمپوشی کرد. همین لذت کشف و جستجو در تاریخ ضبط موسیقی ایران، انگیزه اصلی من برای ساخت «دیافراگم» بعد از مستند «وَرس» شد.
عوامل تولید مستند «دیافراگم» عبارتند از پژوهشگران: سارا اقبال، جواد وطنی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده: جواد وطنی، فیلمبرداران: فربد صالحی، جواد وطنی، صدابردار: منوچهر معصومی، تدوین: آرش زاهدیاصل، صداگذار: حسن مهدوی، مدیر تولید: پارسا خزاعی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
نظر شما